Massimiliano GIACALONE
Insegnamento di STATISTICA PER LE ISTITUZIONI
Corso di laurea magistrale in SCIENZE DELLA POLITICA E DELLA COMUNICAZIONE ISTITUZIONALE
SSD: SECS-S/01
CFU: 6,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 36,00
Periodo di Erogazione: Primo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO |
Contenuti | La statistica e la metodologia della ricerca scientifica. Cenni storici sull'evoluzione della disciplina. Il ruolo della Statistica nella ricerca economica e sociale. Il Sistema Statistico Nazionale e le fonti internazionali. Collettivi, caratteri, modalità e frequenze. Le fasi dell'indagine statistica e la rilevazione dei dati. Distribuzioni statistiche e rappresentazioni grafiche. Valori medi e indici di variabilità. I rapporti statistici e i numeri indice. Connessione, dipendenza in media, regressione e concordanza. Probabilità, campionamento e inferenza statistica. Stima puntuale, per intervallo e verifica di ipotesi statistiche.dell'indagine statistica e la rilevazione dei dati. Distribuzioni statistiche e rappresentazioni grafiche. Valori medi e indici di variabilità. I rapporti statistici e i numeri indice. Connessione, dipendenza in media, regressione e concordanza. Probabilità, campionamento e inferenza statistica. Stima puntuale, per intervallo e verifica di ipotesi statistiche. |
Testi di riferimento | Statistica: principi e metodi. Ediz. Mylab. Con aggiornamento online Copertina flessibile – 13 settembre 2022 di Giuseppe Cicchitelli , Pierpaolo D'Urso , Marco Minozzo , Pearson Edizioni |
Obiettivi formativi | Obiettivo del corso è rendere lo studente consapevole del ruolo e della funzione dell'informazione statistica nelle società moderne e fornire le conoscenze necessarie per reperire, leggere, analizzare, interpretare e valutare criticamente i dati statistici inerenti i fenomeni economici e sociali, disponibili presso le numerose fonti nazionali e internazionali. |
Prerequisiti | Per una più agevole comprensione del corso sono importanti le conoscenze e abilità matematiche che di norma vengono acquisite nel primo biennio della scuola superiore (esempi: operazioni aritmetiche, proporzioni, percentuali, elementi di calcolo letterale, equazioni di primo grado, piano cartesiano, equazione della retta, ecc.). |
Metodologie didattiche | Modalità mista di erogazione della didattica:18 ore frontali e 18 online |
Metodi di valutazione | Negli appelli ufficiali e' prevista una prova scritta. |
Altre informazioni | La frequenza è fortemente consigliata. Lo studio individuale senza la frequenza delle lezioni e delle esercitazioni rende il superamento dell'esame molto più arduo. |
Programma del corso | La statistica e la metodologia della ricerca scientifica. Cenni storici sull'evoluzione della disciplina. Il ruolo della Statistica nella ricerca economica e sociale. Il Sistema Statistico Nazionale e le fonti internazionali. Collettivi, caratteri, modalità e frequenze. Le fasi dell'indagine statistica e la rilevazione dei dati. Distribuzioni statistiche e rappresentazioni grafiche. Valori medi e indici di variabilità. I rapporti statistici e i numeri indice. Connessione, dipendenza in media. Regressione e concordanza. Cenni di calcolo delle probabilità. Variabili casuali. La distribuzione normale. Combinazioni lineari di variabili casuali. Campionamento e distribuzioni campionarie. Stima puntuale dei parametri. Stima per intervallo. Verifica delle ipotesi statistiche. |
English
Teaching language | Italian |
Contents | Statistics and the methodology of scientific research. Historical notes on the evolution of the discipline. The role of statistics in economic and social research. The National Statistical System and international sources. Collectives, characters, methods and frequencies. The phases of the statistical investigation and data collection. Statistical distributions and graphical representations. Average values and variability indices. Statistical reports and index numbers. Connection, dependence on average, regression and concordance. Probability, sampling and statistical inference. Precise estimate, by interval and verification of statistical hypotheses. of the statistical investigation and data collection. Statistical distributions and graphical representations. Average values and variability indices. Statistical reports and index numbers. Connection, dependence on average, regression and concordance. Probability, sampling and statistical inference. Point estimate, by interval and statistical hypothesis testing. |
Textbook and course materials | Statistica: principi e metodi. Ediz. Mylab. Con aggiornamento online Copertina flessibile – 13 settembre 2022 di Giuseppe Cicchitelli , Pierpaolo D'Urso , Marco Minozzo , Pearson Edizioni |
Course objectives | The aim of the course is to make the student aware of the role and function of statistical information in modern societies and to provide the knowledge necessary to find, read, analyse, interpret and critically evaluate statistical data relating to economic and social phenomena, available from numerous national and international sources. |
Prerequisites | For an easier understanding of the course, the mathematical knowledge and skills that are normally acquired in the first two years of high school are important (examples: arithmetic operations, proportions, percentages, elements of literal calculation, first degree equations, Cartesian plane, equation of straight line, etc.). |
Teaching methods | Mixed mode of teaching delivery: 18 hours face-to-face and 18 online |
Evaluation methods | In official exams, a written test is required.The written test consists of carrying out exercises of the type discussed in the course, in which the candidate is asked to use the appropriate statistical tools to analyze the proposed data and respond to the cognitive objectives formulated by the text. The oral test is aimed at verifying the level of knowledge of the theoretical concepts and methodologies underlying the statistical tools covered in the course, as well as the ability to read and interpret the results that these tools offer. Attending students have the possibility of replacing the written test with two partial tests of the same type (exemptions), placed in the middle and at the end of the course, each having as its theme the topics covered, respectively, in the first half and in the second half of the course . |
Other information | Attendance is strongly recommended. Individual study without attending lectures and exercises makes passing the exam much more difficult. |
Course Syllabus | Statistics and the methodology of scientific research. Historical notes on the evolution of the discipline. The role of statistics in economic and social research. The National Statistical System and international sources. Collectives, characters, methods and frequencies. The phases of the statistical investigation and data collection. Statistical distributions and graphical representations. Average values and variability indices. Statistical reports and index numbers. Connection, dependence on average. Regression and concordance. Basics of probability calculation. Random variables. The normal distribution. Linear combinations of random variables. Sampling and sampling distributions. Punctual estimation of parameters. Estimate by interval. Testing of statistical hypotheses. |